5 lakih (i besplatnih) načina da proverite da li SEO optimizacija daje rezultate

5 lakih (i besplatnih) načina da proverite da li SEO optimizacija daje rezultate

Kako angažovati SEO stručnjaka i biti siguran da je uradio dobar posao? Proverite da li SEO optimizacija daje

Kako proveriti da li SEO optimizacija daje rezultate? Za razliku od nekih drugih marketing strategija koje su trenutne - tipa Google ili Facebook kampanje, SEO optimizacija traži vreme. Vreme da se preduzete akciju prikažu u vidu bolje pozicije na Googlu.

Nekada je potrebno par nedelja, a nekada su u pitanju meseci, u zavisnosti od samog pretraživača, konkurencije i drugih faktora. To ostavlja vlasnike sajtova u neprijatnom vakuumu kada ne znaju da li je novac koji su uložili pametno investiran ili ne. Ali, iako je za stvarne efekte potrebno vreme, to ne znači da ne možemo proveriti da li je posao poveren SEO stručnjacima obavljen kako treba i da li SEO optimizacija daje rezultate.

Da li SEO optimizacija daje rezultate?

Da li su SEO stručnjaci obavili posao kako treba? Čak i ukoliko poseta na sajtu još uvek značajno ne raste, to ne znači da se pozicija na Googlu nije drastično promenila. Ili da sajt nije mnogo brži. Ili da sadržaj nije optimizovan po ključnim rečima.

Postoji preko 200 faktora koji manje ili više utiču na poziciju stranice u pretraživačima, a mnoge od njih moguće je testirati. Iako je provera svih 200+ verovatno gubljenje vremena, one najbitnije svakako ne treba preskočiti.

1. Da li je optimizovan sadržaj?

Postoje principi koje treba slediti prilikom optimizacije sadržaja po ključnim rečima:

  • ključna reč se mora nalaziti u naslovu
  • ključna reč se mora nalaziti u linku
  • ključna reč se mora nalaziti u tekstu u određenom procentu
  • tekst mora imati određen broj reči
  • članak mora imati opis
  • članak mora imati slike i linkove
  • slike moraju imati optimizovan naslov i tagove itd.

Od svega navedenog, faktori koji se najčešće zanemare su: opis članka, i naslov i tagovi u slikama.

Opis članka je ograničen na 156 karaktera. Razlog je taj što bi duži opis zbog manjka prostora ostao presečen na pola rečenice u rezultatima pretrage, čime bi se smanjila verovatnoća korisnika da klikne na link i poseti sajt. Sam opis nije toliko bitan faktor SEO optimizacije i prisustvo ili odsustvo ključne reči u njemu neće značajno uticati na poziciju. Ali CTR tj. odnos klikova i prikaza u rezultatima je izuzetno bitan faktor i nekompletan ili nepostojeći opis po pravilu negativno utiče na njega.

Sa druge strane, naslov i tagovi u slikama moraju imati u sebi ključne reči jer Google nije u stanju da protumači samu sliku. Naslov i tagovi u slici ne samo da mu pomažu da bolje razume sâm članak, već su i bitan faktor u prikazu slike u rezultatima pretrage za te ključne reči.

Preporučeni alat za proveru: SeoSiteCheckup.com

2. Da li je sajt dovoljno brz?

Brzina otvaranja sajta je jedan od najvažnijih faktora za pozicioniranje u rezultatima pretrage. Google želi da se sajt njegovim korisnicima otvara brzo, bez grešaka i nepotrebnog trošenja resursa i internet protoka. Brzina otvaranja sajta ima i direktan uticaj na korisničko iskustvo posetilaca, što rezultuje u pozitivnom ili negativnom CTR-u u odnosu na konkurenciju.

Postoji mnogo razloga zbog kojih se sajt može otvarati sporije nego što bi mogao. Glavni su:

  • brzina (i lokacija) servera
  • odnos broja posetilaca i protoka na serveru
  • optimizovanost elemenata stranice (slika, javaskripti i css-a)
  • mogućnost keširanja stranica
  • mogućnost kompresovanja fajlova

I dok neki elementi zavise od vašeg provajdera i ne mogu se prosto izmeniti, ostali bi morali biti optimizovani za maksimalnu brzinu otvaranja.

Preporučeni alat za proveru: PageSpeed Insights

3. Da li je sajt optimizovan za pregled na mobilnim uređajima?

2014. je broj korisnika mobilnih uređaja po prvi put prevazišao broj korisnika desktop računara. Od tada, mobilni uređaji preuzeli su primat i kao omiljeni uređaj za povezivanje na internet i pregled online sadržaja.

Sajtovi odgovaraju tako što svoju ponudu prilagođavaju multi-platformskom pristupu, što se drugačije naziva i optimizacija za pregled na mobilnim uređajima, pošto se podrazumeva da je pristup sa računara već ustaljen standard. Optimizacija ne podrazumeva samo mogućnost otvaranja stranica na manjim ekranima, već i poboljšanu preglednost, čitljivost, navigaciju i korisničko iskustvo.

Počev od aprila 2015. sajtovi koji su optimizovani za pregled na mobilnim uređajima imaju veliku prednost prilikom rangiranja u rezultatima pretrage na Google-u. To praktično znači da većina sajtova koji su izrađeni pre 2015. godine imaju veliku šansu da ne ispunjavaju standarde optimizacije postavljene od strane Google-a.

Ukoliko ste radili SEO optimizaciju nakon ovog datuma, preglednost na mobilnim uređajima je minimum koji morate da očekujete od agencije koja ju je sprovodila.

Preporučeni alat za proveru: Mobile-Friendly Test

4. Kako je sajt pozicioniran za ključne reči?

Ukoliko je SEO optimizacija rađena za određene ključne reči, lako je proveriti poziciju sajta. Izguglajte ih, proverite prvu stranu (ukoliko nisu na prvoj strani slobodno se može reći da nema efekta), ponovite za sve ključne reči i iz toga izvucite zaključak.

Ali SEO optimizacija sajta nema efekte samo na optimizovane ključne reči. Često je u pitanju veliki skok u poziciji za sve ili većinu fraza koje se pretražuju a imaju veze sa tematikom sajta. Stvari kao što su keširanje, kompresija, uklanjanje dupliranog sadržaja, povećanje broja povratnih veza i slično imaju uticaj na celokupan sajt i sve pretrage u kojima se on pojavljuje.

Za praćenje svih ovih efekata možete koristiti Google Search Console-u, nekadašnji Google Webmaster Tools. Konzola je besplatan Google-ov alat koji vam omogućava da pratite poziciju (i promenu iste) za sve fraze pretrage u kojima se vaš sajt pojavljuje, broj i izvor povratnih veza ka vašem sajtu, dostupnost sajta i slično.

Osim što služi kao alat za analizu, Konzola vas upozorava i na probleme koje sajt može imati a koji ga sprečavaju da ostvari svoj pun potencijal. Ukoliko je SEO analiza rađena nestručno i obezbeđen je veliki broj niskokvalitetnih povratnih veza zbog kojih je vaš sajt kažnjen, Konzola je mesto na kojem se možete odreći ovih povratnih veza i ispraviti napravljene greške.

Preporučeni alat za proveru: Google Search Console

5. Koliko povratnih veza sajt ima?

Broj povratnih veza je verovatno najbitniji signal Google-u o važnosti sadržaja na vašem sajtu i najbolji pokazatelj kako će biti plasiran u rezultatima pretrage za povezane termine. Vremenom, osim broja veza postao je važan i njihov izvor, njihova pozicija na izvoru (u tekstu, podnožju, bočnoj traci itd.) i neki drugi elementi.

Više o povratnim vezama možete saznati ovde, ali kako izmeriti njihov broj i kvalitet?

Dok Google Konzola nudi informacije o povratnim vezama ka sajtu i stranicama ka kojima su usmerene, ono što joj nedostaje je efekat koji te povratne veze imaju.Taj efekat se ogleda u Domain i Page Authority-ju, što je ocena na skali od 1 do 100, i pokazuje potencijal da se taj sajt odnosno stranica nađe u rezultatima pretrage.

Veća ocena = veći potencijal. Takođe, veća ocena izvora povratnih veza = kvalitetnija povratna veza. Neretko sajtovi sa velikim brojem niskokvalitetnih povratnih veza ne samo da ne dobijaju ikakve koristi od njih već mogu biti i kažnjeni jer se smatra da su one deo pokušaja da se prevari Google algoritam. Samo izgradnja kvalitetnih povratnih veza je siguran način SEO optimizacije koji garantuje visoku poziciju na Google-u.

Preporučeni alat za proveru: Open Site Explorer

BONUS: Povećana poseta na sajtu

Bez obzira na sve drugo, jedini siguran pokazatelj da li SEO optimizacija daje rezultate ogleda se u povećanoj poseti sajtu. Sve povratne veze sveta i optimizacija za pregled na mobilnim uređajima neće pomoći ukoliko na sajtu ne postoji sadržaj interesantan posetiocima, zbog kojeg će kliknuti na link, otvoriti sajt i zadržati se na njemu.

Naravno, povećana poseta sajtu može biti rezultat mnogih faktora: reklamnih kampanja, aktivnosti na društvenim mrežama i slično, ali samo jedna je siguran pokazatelj dobre SEO optimizacije - povećana poseta korisnika sa pretraživača.

Alat u kojem možete proveriti ovo, ali i mnoge, mnoge druge stvari je Google Analytics.

On će vam pomoći ne samo da utvrdite uspešnost SEO optimizacije, već i da otkrijete svoju ciljnu grupu, teme koje su im najinteresantnije, njihovu demografiju, interesovanja, lokaciju... Google Analytics pokazaće vam sve ovo i pružiti priliku da svoj sajt učinite još boljim i korisnijim njegovim posetiocima, i time dodatno unapredite sopstveni biznis.

Preporučeni alat za proveru: Google Analytics

Imate nedoumice vezane za sopstveni biznis i potreban vam je savet?

Ostavi komentar