Internet marketing: Šta vam agencije ne govore

Internet marketing: Šta vam agencije verovatno ne govore

Internet marketing nije lak. Naučite da čitate između redova profesionalnih preporuka i pronađite alat koji daje najbolje rezultate

Internet marketing (ili digitalni marketing, ili online marketing) je postao norma kada je u pitanju oglašavanje proizvoda i usluga. Čak i naša zemlja koja još uvek kasni za Evropom i razvijenim državama Amerike i Azije počinje polako da se otvara za nove tehnologije koje omogućavaju lakše i efikasnije poslovanje, bolji odnos sa klijentima i veća ulaganja u online prisustvo.

Internet marketing u našoj zemlji pati od problema nepoverenja - nepoverenja klijenata prema e-komercu i nepoverenja preduzetnika da je to nešto u šta vredi uložiti - a oba idu jedno sa drugim. Veliki broj sajtova je zastareo, neoptimizovan za pregled na mobilnim telefonima, često i loše formatiran i vizuelno nedopadljiv, što prirodno rađa otpor među posetiocima. Otpor posetilaca sa druge strane stvara utisak da tržište ne postoji i da ne vredi ulagati i sve se vrti u krug.

Retki koji se ipak odluče za reklamiranje na internetu nailaze na drugi problem - nepoznavanje materije. Termini kao što su CPC, CTR, ROI, impresije, konverzije, još uvek su daleko od jezika običnih ljudi. Cela oblast nije toliko napredovala da je moguće porediti rezultate različitih vrsta kampanja i odlučiti se za onu koja je najbolja za sopstveni biznis, zbog čega su vlasnici sajtova često ostavljeni preporuci samih agencija i pojedinaca, koje naravno imaju svoje motive.

Izaberite najbolje za svoj biznis

Agencija će vam uglavnom preporučiti uslugu u kojoj je najstručnija ili koja joj donosi najveći profit za uloženo vreme.

Bez obzira da li je u pitanju oglašavanje na Googlu, Facebooku, SEO optimizacija ili nešto četvrto, u zavisnosti od profila marketing stručnjaka sa kojim razgovarate zavisiće i njegova preporuka. Ovo naravno ima veze sa tim da svako najviše ceni sopstvenu oblast, ali ne treba isključiti ni to da su motivi druge prirode.

Prvo - zona komfora.

Što više radite sa određenim alatom veća je i verovatnoća da nastavite njegovo korišćenje i u budućnosti - pogotovo ukoliko je dao rezultate. Ali pitanje ovde nije da li će određena usluga dati rezultate - pitanje je koja će usluga klijentu doneti najbolje rezultate za uloženi novac.

Drugo i možda bitnije - agencija može imati sebične motive za preporuku određene usluge.

Sebično je možda prejaka reč ali nikako ne treba zanemariti uticaj koji lični motivi imaju na stručnu preporuku, često i nesvesno. Ukoliko se preporuka igrom slučaja poklapa sa najskupljom uslugom, možda bi trebalo da potražite drugo mišljenje, ako ni zbog čega drugog, onda makar iz predostrožnosti.

Cena određuje rezultate kampanje

Niko vam ne može garantovati unapred definisani broj klikova/poseta/konverzija.

Svaki biznis je specifičan, a tako je i sa online oglašavanjem. U određenim oblastima konkurencija je ogromna dok u drugim niko ni ne razmišlja o reklamiranju. Od konkurencije i njene spremnosti da plati oglašavanje zavisi i cena koju će morati da plate svi učesnici na tržištu. Viša cena = manje klikova u okviru vašeg budžeta.

Čuvajte se obećanja o fiksnom broju klikova na reklamu bez obzira na oblast poslovanja. Iskusan stručnjak u stanju je da napravi jako dobru procenu na osnovu analize tržišta i raspoloživog budžeta, ali ideja da vam X eura kupuje Y klikova bez obzira na sve ostalo je u najboljem slučaju optimistično a u najgorem veoma nestručno.

Analiza efekta kampanje je presudna za njen uspeh

Reklamiranje bez načina merenja rezultata kampanje je bacanje para.

Internet marketing kampanja koja ne meri sopstvene rezultate je neuspešna. Tačka.

Online prodaja je laka i konkretna - klijent poseti vaš sajt, naruči proizvod, i imate konkretan rezultat. Sa uslugama je komplikovanije, a posebno sa uslugama u kojima je neophodan direktan kontakt sa klijentima.

Bez obzira za šta se odlučite - poseban broj telefona samo za kampanju, neki postupak na sajtu (poseta kontakt stranice, slanje poruke i sl.), ali morate imati način da:

  • vidite da li kampanja daje rezultate i
  • iskoristite te rezultate da unapredite kampanju

To koliko su agencija ili pojedinac koje ste angažovali spremni da pronađu način da izmere rezultate i kvalitet sopstvenog rada pokazaće vam i koliko im je stalo do posla kojim se bave i vas kao njihovog klijenta.

Brzi rezultati = Velike posledice

Brzi rezultati = Velike posledice

Sve što obećava brze rezultate može prouzrokovati kaznu od Googla.

Da su vrhunski rezultati internet marketing strategije tako lako dostižni, svi bi ih koristili i više ne bi bili efikasni.

Google ima striktnu politiku koja se tiče najboljih praksi u vezi sa optimizacijom sajtova, a jedna od njih glasi da svaki pokušaj agresivnog uticanja na rezultate pretrage putem izgradnje velikog broja niskokvalitetnih povratnih veza (backlinks) prouzrokuje automatsku kaznu i snižavanje ranga sajta a samim tim i posete sajtu.

Cilj Googla je uvek bio da svojim korisnicima ponudi najbolje i najrelevantnije rezultate pretrage. Jedan od najvažnijih faktora koliko je neka stranica kvalitetna i relevantna je i broj povratnih veza sa drugih sajtova. Ali ne bilo kojih veza - kvalitetnih veza sa visokorangiranih sajtova.

Jednom kažnjen sajt mora preći dug put da uopšte i povrati svoju prethodnu posetu, tako da je svako odlučivanje za brzo i lako povećanje broja posetilaca siguran recept za dug i stresan oporavak.

Sama kampanja ponekad nije dovoljna

Facebook kampanja za povećanje broja lajkova je opravdana samo ukoliko planirate da ponudite redovan i originalan sadržaj.

Društvene mreže su sjajan način za promociju sopstvenog biznisa, a ispred svih ističe se Facebook. Ko uostalom ne bi voleo da bude na dohvat ruke svojoj ciljnoj grupi i to u trenutku kada su za računarom posvećeni relaksaciji umesto ozbiljnom poslu?

Facebook kampanje daju rezultate. Još uvek su dosta povoljne kao internet marketing alat, pružaju odličnu segmentaciju po demografiji i interesovanjima, i za razliku od nekih drugih oglasa, nisu previše napadni i lepo su integrisani u Facebook interfejsu.

Sa druge strane, Facebook već godinama radi na tome da smanji korisnost zvaničnih stranica kao promotivnog sredstva pokušavajući da ih natera na plaćeno oglašavanje - što mu na kraju krajeva i uspeva. Da bi stranica ostala vidljiva korisnicima potrebno je da ima visok nivo interakcije sa njima, a čak ni to ne garantuje apsolutan rezultat.

Iz tog razloga, ukoliko ne planirate redovno objavljivanje zanimljivog i originalnog sadržaja na stranici, interakciju sa "fanovima" i dosta uloženog vremena, onda je kampanja za povećanje broja lajkova promašena investicija. Bolje rezultate postići ćete klasičnom reklamnom kampanjom za direktnu prodaju proizvoda i usluga namenjenih vašoj ciljnoj grupi.

Kvalitetan internet marketing košta

Kao i u svemu drugom - dobijate onoliko koliko ste spremni da platite.

Ukoliko nekad pomislite "Ovo je previše dobra ponuda da bi bila istinita", verovatno ste u pravu.

Postoje dve vrste uštede - jedna je ušteda novcem, druga je ušteda kvalitetom. Možete uštedeti tako što ćete nešto platiti manje, a možete uštedeti i tako što ćete za višu cenu dobiti mnogo bolje rezultate. I dok je ušteda novcem direktna i očigledna, ušteda kvalitetom obično je profitabilnija.

Ušteda novcem često nosi skrivene troškove - cenu nestručnog vođenja kampanje plaća isključivo klijent. Na kraju krajeva to je i u redu jer je on taj koji ima konačan izbor po pitanju agencije ili osoba kojima daje poverenje.

Razmišljajte o ovome kako kada birate agenciju koju plaćate za usluge, tako i kada birate paket usluga određene agencije.

Daleko od toga da internet marketing stručnjaci ne vode računa o svojim klijentima, ali kao i u svemu, i njihovi prioriteti zasnovani su makar delimično na finansijskim motivima.

Ne postoji magični štapić za rezultate

Niko vam ne može obećati određenu poziciju na Googlu.

Pozicija na Googlu zavisi od oko 200 faktora. Neki od njih su jako bitni - rang sajta i konkretne strane, broj povratnih veza i njihov kvalitet itd., a neki malo manje bitni - broj deljenja na društvenim mrežama, recimo. Sami ovi faktori dovoljni su da mnogo zakomplikuju čitavu situaciju oko rangiranja rezultata, a sad dodajte na to i konkurente koji ne sede mirno dok vi radite optimizaciju, i Google koji čeka da neko napravi grešku kako bi mu dodelio kaznu.

I pored svega ovoga moguće je ostvariti sjajne, vidljive i značajne rezultate, ali bilo koji oblik garancije određene pozicije u rezultatima pretrage je obično pokazatelj potpune naivnosti ako ne i nestručnosti. Kao što je rečeno ranije - iskusan stručnjak u stanju je da napravi dosta dobru pretpostavku dometa optimizacije sajta, ali unapred obećan rezultat je nešto što iskusan stručnjak sebi nikada neće dozvoliti.

Nijedan rezultat ne traje večno

Nijedan rezultat ne traje večno

Stečena pozicija u rezultatima pretrage može se izgubiti.

SEO optimizacija, kao i svaki drugi digitalni marketing alat, u stalnom je razvoju i zavisi od promena u Google algoritmu. Neke od tih promena su spore i daju vremena vlasnicima sajtova i profesionalcima da se prilagode, ali neke se dešavaju preko noći i mogu ostaviti ogromne posledice po posetu i poziciju u rezultatima pretrage.

Ovo pogotovo važi za neke tehnike koje su na granici Google najboljih praksi ali se lako mogu naći sa pogrešne strane sa sledećom promenom.

Vrhunski kvalitet sadržaja sa dosta povratnih veza i visokim rangom stranice i sajta će uvek biti jak signal Googlu da je stranica relevantna i da zaslužuje visoku poziciju u rezultatima pretrage. To naravno ne znači da će vaši konkurenti mirovati i da i oni neće pokušati da svojom online marketing strategijom steknu značajnu poziciju za iste termine pretrage.

Ostvarena poseta nije presudna

Broj poseta sajtu preko AdWords kampanje nije merodavno merilo uspešnosti - Google garantuje posetu načinom naplate.

Google AdWords svoje usluge naplaćuje po kliku (PPC). To znači da će svaka kampanja oglašavanja u rezultatima pretrage imati određen, praktično garantovan broj klikova u zavisnosti od budžeta i cene klika, bez obzira na njenu uspešnost. Dve kampanje sa istim budžetom i brojem klikova mogu imati potpuno različite rezultate u zavisnosti od drugih merila.

Broj prikaza reklame u rezultatima pretrage sam po sebi takođe nije merilo uspešnosti. Na prvi pogled može delovati da je veći broj pregleda u oviru istog budžeta poželjniji jer će veći broj ljudi videti reklamu, ali ne zaboravite - korisnici ne dolaze na Google da gledaju reklame već da angažuju kompaniju koja nudi usluge koje su im potrebne. Pregled bez klika samo znači da je klik završio na nekoj drugoj, konkurentskoj reklami.

Iako oba ova merila sama po sebi ne pokazuju uspešnost kampanje, zajedno to ipak čine. CTR (Click Through Rate) je odnos broja klikova i prikaza oglasa izražen u procentima, i što je ovaj procenat veći to je kampanja uspešnija.

Visok CTR pokazuje da oglas odgovara potrebama klijenata i da na njega često klikću. Da li će nakon toga napraviti i konverziju zavisi i od drugih faktora, ali visok CTR direktno podiže ocenu kvaliteta oglasa a time mu posredno snižava prosečnu cenu po kliku i poboljšava poziciju u odnosu na konkurenciju.

Svako hvali sopstvene usluge

Ukoliko želite da angažujete internet marketing agenciju, pogledajte koliko profesionalno je uradila posao - za sebe.

Internet marketing je verovatno jedna od najkonkurentnijih oblasti u rezultatima pretrage, ako ni zbog čega drugog, onda jer je posao konkurencije da i sama bude visoko plasirana u istim rezultatima. Svaka pretraga termina kao što su "digitalni marketing", "SEO optimizacija", "reklamiranje na Google" je direktna i najbolja reklama za agencije i pojedince koji se nalaze na prvoj strani.

Naravno, ne treba zanemariti cenu ukoliko imate ograničen budžet, ali zar nije logično da firma koja nudi izradu sajtova i sama ima vrhunski dizajniran sajt koji se brzo otvara, kojim se lako kreće, koji ima originalan sadržaj i koji nudi jedinstveno korisničko iskustvo? Zar isto ne treba da važi i za firme koje nude usluge Google reklamiranja a oglasi su im daleko od privlačnih?

Umesto zaključka

Internet marketing je kod nas još uvek u povoju o čemu svedoči relativno niska cena oglašavanja na pretraživačima i društvenim mrežama u odnosu na ostatak, pre svega Evrope, kao i niska konkurentnost u rezultatima pretrage. O ovom periodu će se jednoga dana pričati kao o periodu kada je bilo moguće dosta lako pozicioniranje na pretraživačima i kako su kompanije koje su to iskoristile stekle konkurentsku prednost koju je kasnije bilo veoma teško dostići.

Sa druge strane, za vrhunske rezultate potrebno je razumevanje profesionalaca i klijenata kako bi se posao radio na najbolji mogući način i kako bi zadovoljni klijenti stvarali novu tražnju za uslugama digitalnog marketinga koji očigledno daju rezultate.

Što klijenti bolje shvataju koristi, ali i nedostatke, pojedinačnih internet marketing strategija za sopstveni biznis, to će se informisanije odlučivati za onu koja njima najviše odgovara i osećaće veći stepen zadovoljstva korišćenjem profesionalnih usluga.

Na žalost, uvek će biti onih koji će nuditi brze rezultate i garantovani uspeh, i nada je da će ta obećanja biti merilo njihovog samopouzdanja i stručnosti, a ne prilike da ponude obećanja koja kasnije neće biti u stanju da ostvare, i možda naprave veću štetu nego što im je bila namera.

Imate nedoumice vezane za sopstveni biznis i potreban vam je savet?

Pin It

One thought on “Internet marketing: Šta vam agencije verovatno ne govore

Ostavi komentar