Izrada sajta atraktivnog dizajna i sadržaja

Izrada sajta atraktivnog dizajna i sadržaja

Izrada sajta se prečesto posmatra u čisto tehničkom smislu - da li je dizajn vizuelno zanimljiv ili ne, koliko je složen ili jednostavan i kakve funkcionalnosti pruža. Premalo pažnje se poklanja drugim bitnim pitanjima - koliko on dobro predstavlja vas i vaš biznis i da li će vam u budućnosti biti resurs ili samo lep ukras.

Postavite sebi pitanje - da li prosečan posetilac web sajta pokušava da sazna više o vama ili traži odgovor na neki na svoj problem ili interesovanje? Zar to nije nešto što bi moralo bitno da utiče na proces izrade web sajta? Najlepša naslovna strana na svetu nije dovoljna da zadrži posetioca koji nije pronašao ono što ga interesuje ili nešto novo što mu je privuklo pažnju.

Vaš sajt je vaša preporuka. On govori o vama, vašem odnosu prema klijentima, koliko ih razumete i znate šta im je potrebno, i mnogo je više od vizit karte koja se daje ljudima kao podsetnik. Zbog toga i izbor osobe koja će vam biti web dizajner mora da oslikava vaš odnos prema sopstvenom biznisu.

Osnovna funkcija sajta

Čemu će sajt služiti? Da li planirate da preko njega prodajete proizvode ili želite online magazin na kojem ćete često objavljivati nov sadržaj? Da li je namenjen domaćim posetiocima ili za neko inostrano tržište? Koliko je vaša ciljna grupa računarski informisana - da li je ideja da ih što jednostavnije uputite ka kontaktnim informacijama ili želite da se zadrže što duže, naprave lične naloge i posećuju vas svakodnevno?

Od odgovora na sva ova pitanja zavisi i izrada sajta. Veoma je bitno u samom startu pronaći ih kako ne biste došli u situaciju da on bude nefunkcionalan ili nepraktičan.

Sajt se pravi na osnovi koja se naziva CMS ili Content Management System (Sistem Upravljanja Sadržajem). Neki od najpopularnijih su WordPress, Joomla, Drupal itd. Od CMS-a zavise brojne funkcionalnosti sajta, kao i fleksibilnost da ga što bolje prilagodite svojim potrebama.

Određeni CMS-ovi su više orijentisani e-komercu (kao Magento ili PrestaShop), drugi objavljivanju sadržaja (kao WordPress), neki su lakši za korišćenje, neki zahtevaju osnovno znanje programiranja, tako da je odabir odgovarajućeg izuzetno bitan.

Sve ovo je posao web dizajnera, ne klijenta, ali je bitno istaknuti koliko je važno da se web dizajner što bolje upozna sa specifičnostima posla koji obavlja. Ukoliko se kontakt sa klijentom svodi na prostu razmenu imejlova o ceni i rokovima, to može biti rani pokazatelj budućeg nezadovoljstva izradom sajta.

Najbolja praksa

Jasan koncept pre početka izrade sajta

Izrada skice strukture sajta

Izbor odgovarajućeg CMS-a

Razumevanje potreba ciljne grupe posetilaca

Najčešće greške

Menjanje koncepta u toku izrade sajta

Neodgovarajući CMS za tu vrstu sajta

Kopiranje potpuno drugog tipa sajta

Dizajn sajta

Dizajn sajta je ono o čemu se obično govori kada se pominje izrada sajta. Naći vizuelno zanimljivo i estetski prijatno rešenje je svakako izuzetno važan korak. Dizajn koji odbija posetioce napadnim i nepreglednim stilom, nečitljivošću teksta, nejasnom navigacijom i porukom svakako predstavlja veći problem nego što donosi koristi.

Treba imati u vidu da kada angažujete profesionalca čiji je posao web dizajn, u većini slučajeva treba poslušati njegovo znanje i iskustvo. Ukoliko neka vaša zamisao ne naiđe na podršku, razlog ne mora biti sukob mišljenja već najbolja praksa koja se pokazala u prošlosti.

Sa druge strane, osećajte se slobodno da ideju do koje vam je stalo prenesete što jasnije i detaljnije. Najveći broj nesporazuma kada je u pitanju izrada sajta nastaje u situacijama kada se poruka ne prenese na pravi način. Klijent koji apsolutno zna šta želi i ume to da traži i klijent koji dovoljno veruje svom dizajneru da mu dâ apsolutnu slobodu su obično najzadovoljniji finalnim izgledom sajta.

Što se tiče konkretnog dizajna, on zavisi od vaše estetike, ideje i poruke koju želite da pošaljete. Vodite računa o preglednosti svih elemenata, čitljivosti teksta i fontova, kvalitetu grafike i da određene boje mogu da imaju značenja koja možda ne idu sa osnovnom funkcijom vašeg sajta.

Pojedinačnih elemenata dizajna ima toliko da ih je nemoguće sve nabrojati, i nemoguće je unapred razmišljati o svima. Dozvolite svom dizajneru dovoljno slobode da pronađe po sebi najbolje vizuelno rešenje, a zatim zajedno sa njim pređite pojedinačne elemente i prilagodite ih svom ukusu.

Najbolja praksa

Preneti jasno svoje želje dizajneru

Uvek staviti funkcionalnost ispred dizajna

Izbegavati ekstremne boje, grafiku i fontove

Najčešće greške

Nepregledan i nečitljiv tekst

Font koji ne podržava srpska slova

Elementi čija funkcija nije nedvosmislena

Funkcionalnost sajta

Funkcionalnost sajta je usko vezana kako za osnovnu funkciju sajta, tako i za elemente dizajna, a posredno i za sadržaj. Uprošćeno, funkcionalan sajt sadrži sve elemente koji bi posetiocu mogli da zatrebaju dok se na njemu nalazi, i olakšavaju mu korišćenje sajta.

Zamislite da tražite određenu uslugu i želite da odmah kontaktirate firmu putem imejla. Na prvom sajtu nalazi se samo prost tekst koji morate da kopirate kako biste poslali imejl. Na drugom je imejl link na koji možete da kliknete i otvorite program na računaru (ukoliko ga imate) da pošaljete poruku. Na trećem sajtu nalazi se kontaktna forma u koju možete odmah da unesete podatke i poruku pošaljete direktno sa sajta. Jasno je za čije usluge ćete se odlučiti, iako su sva tri sajta imala istu informaciju - imejl adresu.

Postoji bezbroj načina na koje možete podići funkcionalnost sajta - interaktivna mapa lokacije umesto samo adrese, laka navigacija pomoću funkcionalnog menija, naručivanje proizvoda bez registracije, uveličavanje slika na kojima su detalji bitni za proces kupovine...

Podizanje funkcionalnosti usko je vezano za razumevanje potreba posetilaca u ranim fazama izrada sajta, i direktno vodi do veće profitabilnosti ukoliko sajt ima komercijalan karakter.

Najbolja praksa

Olakšati maksimalno posetiocu da pronađe informacije

Ukloniti sve prepreke da pošalje poruku, naruči proizvod, pronađe lokaciju...

Sve povezane podatke držite na istoj strani

Redovno ažurirajte zastarele informacije

Najčešće greške

Nepregledan i neintuitivan meni

Nejasna, netačna i dvosmislena uputstva

Zastarele i nepotrebne informacije

Neispravni linkovi koji ne vode nigde

Elementi koji zahtevaju dodatne klikove

Sadržaj sajta

Kada se pominje izrada sajta, sadržaj je nešto što se često zapostavlja. Prevelika pažnja posvećena je dizajnu, a ono za šta je on medijum obično se svede na sposobnost klijenta da dostavi tražene informacije.

Razmislite o najposećenijim i najpopularnijim sajtovima na svetu - Google, Facebook, Youtube, Wikipedia... Svaki od njih svoj izgled sveo je na prosti minimum i celokupnu funkcionalnost podredio tome da korisnicima pruži informacije koje su im potrebne. Te informacije razlikuju se od sajta do sajta, negde je u pitanju aktivnost vaših prijatelja i poznanika, negde najbolji rezultati pretrage za određeni termin, ali u oba slučaja poruka je ista - ovi sajtovi shvatili su da je sadržaj koji isporučuju ono što ih odvaja od konkurencije i sve su podredili tome da to rade što bolje i efikasnije.

Ovde smo se dotakli jedne teme o kojoj će kasnije biti više reči - korisničkom iskustvu - ali za sada, vratimo se samo na sadržaj.

Postoje dve vrste sadržaja koje treba pomenuti - osnovni sadržaj i jedinstveni sadržaj.

Osnovni sadržaj

U osnovni sadržaj spada sve ono što je neophodno kako bi posetioci imali sve potrebne informacije o korišćenju sajta i kompaniji ili osobi kojoj sajt pripada.

Najosnovnije informacije kao što su ime, logo, telefon, imejl, adresa, opis usluga i slično se podrazumevaju. Pored toga važno je imati slike i opise svih proizvoda koji se na sajtu prodaju, kao i pravila korišćenja i uputstva za tehnički zahtevnije stvari kao što su pravljenje naloga ili naručivanje.

Jako je loša, čak i opasna praksa voditi online prodavnicu, recimo, a da nisu definisane stvari poput otkazivanja narudžbine, plaćanja poštarine, roka isporuke i slično.

Jedinstveni sadržaj

Jedinstveni sadržaj je ono što posetiocima pruža određenu vrednost koju nisu imali pre dolaska na sajt, i koju (uglavnom) ne mogu pronaći na drugim sajtovima. Internet portali su dobar primer ovoga jer je praktično svaka vest koja se objavi novi sadržaj namenjen posetiocima.

Međutim, da biste shvatili značaj dobrog sadržaja morate otići korak dalje i pogledati sajtove koji korisnicima nude sadržaj koji nije direktno vezan za njihovu osnovnu funkciju.

Zamislite web shop koji u blogu posetiocima nudi najbolju praksu održavanja svojih proizvoda. Održavanje je stvar koja se dešava nakon kupovine, nakon što je sajt već obavio svoju funkciju, ali pristup poslovanju koji razume, ceni i vodi računa o svojim klijentima čini da mu oni ostaju verni i nakon što je kupovina završena.

Sadržaj može biti praktično sve - tekst, grafika, video, interaktivni elementi, sve u zavisnosti od profila vaših posetilaca. Štaviše, dobra je praksa ne fokusirati se na jedan medijum već biti raznovrstan, makar onoliko koliko su i sami posetioci.

Najbolja praksa

Redovno ažurirajte sav osnovni sadržaj

Olakšajte posetiocima da sadržaj podele

Dozvolite posetiocima da komentarišu

Fokusirajte se na kvalitet

Stvarajte originalan, zanimljiv i viralan sadržaj koji zadržava posetioce i dovodi nove

Najčešće greške

Nedostatak i najosnovnijeg sadržaja

Plitak i siromašan sadržaj

Sadržaj preuzet sa drugih sajtova

Neadekvatan kvalitet slika

Sadržaj pun pravopisnih grešaka

Nemogućnost deljenja sadržaja

Korisničko iskustvo posetilaca

Korisničko iskustvo predstavlja mešavinu elemenata dizajna, funkcionalnosti i sadržaja koji za cilj imaju da posetiocu omoguće što duži boravak na sajtu i prijatno iskustvo. Određeni elementi korisničkog iskustva su tehničke prirode - uveriti se da je sajt optimizovan za pregled na mobilnim uređajima i kućnim računarima, različitim dimenzijama ekrana i rezoluciji, različitim operativnim sistemima i pregledačima, da su dugmići i linkovi praktični za korišćenje na touch-screen uređajima, da je tekst čitljiv i slično.

Pored toga, bitan deo korisničkog iskustva je da posetilac dobije pravi sadržaj u pravom trenutku, da može da nađe sve potrebne informacije na strani na kojoj se nalazi, da je meni funkcionalan i intuitivan, i da se kretanje sa stranice na stranicu obavlja lako i glatko, usput otkrivajući posetiocu novi sadržaj koji ga sprečava da sajt napusti.

Kada govorimo o korisničkom iskustvu obično se govori o lošoj praksi i problemima koje posetioci imaju. Dobro korisničko iskustvo je zapravo neprimetno i ni na koji način na sebe ne privlači pažnju.

Najbolja praksa

Optimizujte sajt za mobilne uređaje

Preporučite posetiocu novi sadržaj

Obezbedite glatko i lako kretanje sajtom

Vodite računa o veličini linkova na telefonima

Najčešće greške

Loš pregled na mobilnim uređajima

Nedostatak opcija za nastavak posete

Loše keširanje i sporo otvaranje sajta

Veliki broj pop-up ekrana i banera

Kada je izrada sajta završena?

Generalno, izrada sajta je završena kada je klijent zadovoljan njegovim izgledom, sadržajem i funkcionalnošću. To može nekada biti loša praksa jer postoje elementi izrade web sajta koje klijent ne primećuje ili nije dovoljno stručan da ih uoči, a koji na duge staze rezultiraju nezadovoljstvom. Takođe, postoje elementi koji se ne rade na samom sajtu a mogu se smatrati procesom izrade web sajta.

Integracija društvenih mreža je jedan od ovih elemenata. To ne podrazumeva samo da na sajtu postoji link ka profilu na društvenoj mreži i obrnuto, već i da društvena mreža nema problem kada pokušava da povuče informacije sa sajta koje neko želi da objavi (naslov, opis, slike itd.).

Slično je i sa integracijom koda analitike koji meri posetu i ponašanje posetilaca na sajtu. Sâm kôd generiše alatka koju koristimo (obično Google Analytics), ali se on mora implementirati na sajtu kako bi bio funkcionalan što je obaveza web dizajnera.

Brzina otvaranja sajta je jedan od bitnih elemenata, ne samo korisničkog iskustva posetilaca, već i pozicioniranja u rezultatima pretrage na Google-u i drugim pretraživačima, pogotovo na mobilnim uređajima. Brzina sajta ponekad može biti van kontrole web dizajnera usled ograničenja servera na kojem se sajt nalazi, ali optimizacija i kompresija sadržaja, keširanje stranica, otvaranje iz pregledača za ponovne posetioce i slično su sve dobra praksa kada je u pitanju izrada sajta.

Šta kada je izrada sajta završena?

Kraj izrade web sajta zapravo otvara novo i uzbudljivo poglavlje vaše online strategije. Tek u trenutku kada je sajt završen kreće prava borba za pozicioniranje sa konkurencijom, za poverenje klijenata i povećanje posete. U zavisnosti od vaše strategije vaš izbor može biti SEO optimizacija sajta, vođenje ciljane kampanje na facebooku, googlu i drugim društvenim mrežama i pretraživačima, razvijanje posete putem stvaranja originalnog sadržaja i slično.

Ponekad je angažovanje više strategija istovremeno poželjno a nekada zahteva previše resursa da bi bilo efikasno. To zavisi od situacije do situacije i iskusan marketing stručnjak u stanju je da to dobro proceni.

Ono što nikako ne treba smetnuti sa uma je da izrada sajta, makar u smislu stalnog rada na njemu, ažuriranja sadržaja i informacija, kontakta i interakcije sa posetiocima i slično, nikada zapravo i ne prestaje. Što pre počnete da razmišljate o njemu kao o resursu koji vam donosi profit i preko koga ostvarujete zaradu, to će vam teže i biti da ga zapostavite.

Izrada sajta: cena naših usluga

Paketi ne uključuju cenu registracije i zakupa domena i hostinga

Sve napisano i objašnjeno može delovati zastrašujuće nekome ko se tek upoznaje sa celom pričom ali je svestan da bez modernog sajta nema ni govora o savremenom funkcionisanju kompanije. Ukoliko želite da prepustite izradu web sajta profesionalcima sa višegodišnjim iskustvom u web dizajnu i razvijanju online strategije za mala i srednja preduzeća, možete to učiniti direktno sa ove stranice izborom željene usluge.

Ukoliko želite da saznate više o našim uslugama izrade web sajta i šta svaka od njih podrazumeva pre naručivanja, posetite posvećenu stranicu.


  • Basic

    199 Izrada sajta uz sadržaj i opise dostavljene od klijenta

    Funkcionalan dizajn
    Osnovni SEO
    Originalan sadržaj
    Višejezičnost
    Web Shop

  • Standard

    299 Izrada sajta i originalnog sadržaja prilagođenog vašim posetiocima

    Funkcionalan dizajn
    Osnovni SEO
    Originalan sadržaj
    Višejezičnost
    Web Shop


  • Exclusive

    399 Standardan plan sa mogućnošću višejezičnog sajta

    Funkcionalan dizajn
    Osnovni SEO
    Originalan sadržaj
    Višejezičnost
    Web Shop


  • Premium

    599 Izrada online prodavnice i ubacivanje do 30 proizvoda

    Funkcionalan dizajn
    Osnovni SEO
    Originalan sadržaj
    Višejezičnost
    Web Shop

Pišite nam

KAS kontakt - KAS.rs

Ukoliko imate bilo kakva pitanja vezana za naše usluge ili želite da se konsultujete sa nama pre nego što se odlučite za sledeći poslovni korak, možete nam pisati u svakom trenutku preko kontaktne forme i odgovorićemo vam u najkraćem mogućem roku.



Pošalji